Translate

Thursday 3 January 2013

3. januar

Litt roligere med blogg de siste dagene. Jeg ble matforgiftet i hotellets bistro i går og føler meg ikke særlig bra ennå. Jeg kjente det smakte rart av sandwichen jeg bestilte til lunsj, men jeg var så sulten at jeg bare spiste den allikevel. 3 timer senere kom det begge veier og det siste døgnet har stort sett vært tåke. Jeg ringte nettopp til romservice og fikk dem til å levere meg et fat med frukt. Jeg måtte ha noe mat og frukt er bra. Da jeg sa at jeg var matforgiftet dagen før så kom det en svær branne av en polyneser og unnskyldte seg på vegne av hotellet.
Jeg var redd for at den store attraksjonen skulle forsvinne da jeg var på det svakeste, for jeg har bestilt et helt spesielt dykk i morgen. Det er et rev hvor de håndmater haier og det skal være en utrolig opplevelse. Jeg fikk ringt arrangøren og sagt at jeg var syk, så de satte meg opp på lørdag i stedet for. Renger med at jeg er bra da.


Big party på nyttårsaften. Fiji er det første landet i verden til å tre inn i det nye året siden det er det som ligger nærmest datolinjen. Jeg var derfor 12 timer i år 2013 før dere i Norge kom etter.
Det var en fantastisk buffét. Jeg begynte med å toppe tallerkenen med rå østers og sushi maki. Jeg kunne spist østers hele kvelden ... Tallerken nr. 2 var med 3-4 østers til, wok-stekte hummerhaler med svart pepper og grillet Mahi-Mahi (fisk) med knust kokos og papaya-salsa.
Etter en liten røykepause var det klar for tallerken nr. 3 som inneholdt kjempereker, grønnskjell (Greenlip mussels eller New Zealand mussels. I familie med blåskjell, men mye større) og hvitløksmarinert scampi. Det hele ble skylt ned med en flaske Australsk hvitvin. Til dessert var det «Coconut and passionfruit trifle with banana and pecan crumble» sammen med en stor kopp espresso.


Etter den middagen så vagget jeg ut til baren i strandhuset og vente på fyrverkeri kl. 12. Masse øl og champagne og etterpå var det ned på stranden hvor de hadde bygget flere bål. Party på stranden til rundt kl. 2 og i seng rundt halv 3. Tror jeg ...

Den største forskjellen på de to hotellene jeg har bodd på her nede er at det ene er lite og koselig med en fantastisk atmosfære og service, mens det andre er stort og ukoselig uten atmosfære og ikke særlig god service. Av samme årsak har jeg på følelse at det ikke kommer til å bli så mange innlegg denne uken da jeg rett og slett ikke har så mye å skrive om. Fordelen med dette hotellet er at det er noen småting i nærheten. Et par butikker og restauranter. På Wananavu var man helt avhengig av hotellet og kunne ikke de levere så hadde du ingen alternativer.

Mat og drikke
Det er mye sjømat som serveres og den er stort sett fersk og god. En av rettene jeg har spist mye er Kokoda (uttales Kokånda). Det er fisk som er marinert i kokosmelk og lime og serveres med hakkede tomater og litt chili. Må prøve å lage den når jeg kommer hjem.
Kokoda. Serveres vanligvis som forrett, men kan også bestilles som hovedrett

Fiji Premium
Det fins to typer øl og det er Fiji og Vonu. Fiji er eid av Foster i Australia mens Vonu er rent Fijiansk. Det har tatt navnet sitt fra den utrydningstruede grønne havskilpadden (Vonu Dina) og en stor del av overskuddet går til å redde disse. Jeg har nok reddet en hel del i den perioden jeg har vært her.
 
Vonu Lager

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.