Translate

Monday 31 December 2012

Første juledag

Jetleg er en uting, men jeg er snart på plass i riktig døgnrytme håper jeg. 5 timer i natt og bare én time å vente på frokosten kl. 7. Jeg hadde fått streng beskjed om å bare spise "bitte lite" frokost i dag for å ha mest mulig plass til julelunsjen. Sjefs-australier Andrew som inviterte meg med rundt bordet er en litt oppblåst type. "Jeg og min kone flyr alltid business og vi bor i den øverste hytten. Det er den med den beste utsikten og eget svømmebaseng. Det står ikke nummer på den, men det er den som er pyntet med alle julelysene. Det er sjette året vi feirer jul her."
Men de er stort sett veldig hyggelige. Alle skal være med og vi er "one big happy family". Konen Robyn er bare den skjønneste damen ever! Hun har hatt gjentatte kreftoperasjoner og fjernet rimelig mye innvendig og hun sliter med å snakke klart. Men hun er bare strålende. Å ha en sånn livsglede og smittende humør er utrolig og hun bryr seg stort sett om alle. Hvis hun ser deg så får du med deg et par vennlige ord videre.

Været i dag er strålende. Der jeg i går våknet opp til lett skydekke og dis i horisonten, er det nå helt klart. Solen er sterkere enn noen sted jeg har vært og selv etter bare noen timer i solen i går ble jeg lett rød. Eller rosa. Faktor 20 er tydeligvis ikke nok.

Wananavu Beach Resort er et lite hotell. 70-80 personer når det er helt fullt, men pga noen avbestillinger i forbindelse med syklonen så er det nå rundt 50 personer her. De fleste er australiere, men det er en del japanske familier også. Av en eller annen grunn er det ingen av disse på det store bordet til lunsjen i dag. Planlegger litt snorkling rundt det lokale revet nå i formiddagstimene. Det skal være observert en familie med havhester der og de vil jeg pøve å finne.

Jeg så lite til havhester og annet. Revet er for grunt og for lite så bortsett fra noen fisker så var det litt kjedelig.

Typisk julemat
Julelunsjen startet kl. 1 og varte utover. Utrolig mye god mat. Div. salater, hummer, skjell, ovnsbakt fisk, krabbe, store reker, sushi, kalkun og honningglassert juleskinke. Og masse fersk frukt og desserter til slutt. Bestiller man vin så settes romnummeret på flasken. Hvis du skal ha vin dagen etter så finner de den bare fram igjen og serverer helt til den er tom. Et lite problem er at rødvinen serveres i romtemperatur. Det er 35 grader. Jeg ba dem sette den i kjøleskapet så nå er den 4 grader. Hvis jeg venter 10 minutter så er den perfekte 18 grader. Det er det samme med hvitvin. Så for å holde den kald så kaster man konstant en ny isbit oppi, men for at den ikke skal tynnes for mye ut så må den drikkes fort ...
Fra venstre: Robyn, John, Rahel, meg selv, Petra og Andrew

Det var som sagt ekstremt varmt under julelunsjen, det må ha vært et sted mellom 35 og 40 grader i skyggen. Normalt er det alltid en liten bris her, men i går var det helt vindstille. Det er sannsynligvis det varmeste måltidet jeg noensinne har hatt. Kl. 1 kastet ikke ølflasken min skygge i det hele tatt; solen stod rett opp. Det ble konsumert rimelig store mengder alkohol så utover ettermiddagen begynte ting å bli litt uklare. I 6-tiden hadde jeg en lett hodepine og gikk for å ta meg en liten strekk før middag. Jetlegen var tydeligvis ikke over for jeg våknet kl. 10. Ikke mye middag på meg da så jeg la meg ned igjen og sov til kl. 5.

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.