Translate

Monday 31 December 2012

Julaften

Julaften 2012

Å blogge uten internett er som å prøve og ringe hjem med en blikkboks og et snøre. Hele ideen med blogging er vel internett ... Får fortsette å kladde i Word og copy/paste senere.
Etter «middagsluren» på 6 timer i går så hadde jeg ikke regnet med å få sove særlig om natten, men jeg sluknet i 1-tiden. Kl. halv 5 bråvåknet jeg. Strømmen var gått og det var dermed airconditionen også. Rimelig varm og pissetrengt prøvde jeg å finne toalettet som en blind mann. Heldigvis virker telefonen selv om det ikke er noen forbindelse så jeg fikk nok lys til å treffe skålen. Jeg fikk vite senere at strømmen i området også er nede. Hotellet går på nødgenerator så midt på natten sparer de vel diesel. Ingen vet noe om når ting er oppe og går igjen, men de har fikset 9 av 90 trafostasjoner som ble rammet av stormen. På 5 dager.
Det var ikke håp om å få sove igjen så da strømmen kom tilbake i 5-tiden så satte jeg meg ut for å innta et par av de 4 hovednæringsgruppene: nikotin og koffein. De 2 siste, alkohol og sukker, regner jeg med at kommer på plass senere i dag. Jeg sa hallo til familien Gekko (det er 5-6 stykker som har fest rundt lyset på terassen) og ventet på dagslyset som kom sigende i 6-tiden og frokosten i 7-tiden.
Frokosten var tropisk. Tropisk juice, tropisk syltetøy, annanas syltetøy , banan syltetøy, mango, annanas, forskjellige fargede meloner, vannmelon, papaya og pasjonsfrukt. Lærte nettopp at pasjonsfrukt ikke har et brunt, tørt og tynt skall som de har i butikkene i Norge, men et tykt, saftig og gult skall. De hadde heldigvis egg og bacon og omelett også.

Bergensvær! Et par timer på stranden og så begynte det å regne. Temperaturen er litt annerledes enn i Bergen, så det er rimelig fuktig. Vet ikke helt om det er regn eller svette som renner ned i øynene mine. Det er svette. Det er salt og svir. Jeg hang badehåndkle til tørk på terassen og 2 timer senere var det litt våtere enn da jeg hang det opp.
Det er mye mygg her så den største salgsartikkelen i hotellsjappa utenom solfaktor 30+ er myggspray. «Tropical Strength». Kills what flies. Hvis en flygende hest hadde satt seg på leggen min så hadde den nok falt død om på stedet.


Jeg var nede og snakket med dama i dykkesjappen. Det kommer nok til å ta lengre tid enn jeg skal være her før sjøen klarner helt opp til det normale, men det var begynt å bli mye bedre. Foreløpig er det 10+ meter sikt og revene ser ikke ut til å ha tatt noe skade.

Alvorlig mye regn
Etter lunsjen ble jeg sittende under tak i restauranten og se på troperegnet. Alvorlig store mengder vann kom ned og det lynte og tordnet i ett. Ølet var kaldt og godt og temperaturen var deilig og folk rundt her er hyggelige.


Godt øl. Legg merke til skyggen.

På Fiji er det første juledag som er «Juledagen» og da er det lunsjen som gjelder, ikke middagen. Under middagen på julaften ble jeg invitert til å spise sammen med et australsk par, Andrew og Robyn, og en sør-afrikaner, John, som jobber på Fiji. Bordet vokste utover kvelden og det kom flere til. Flere australiere og et par jenter fra Sveits, Petra og Rahel, som reiser jorden rundt i 5 måneder. Vi ble alle invitert til felles bord under julelunsjen så jeg tror vi blir 15-16 tilsammen. «Ingen skal spise alene i julen». Et kor på 10 Fijianere (heter det det?) sang julesanger og jeg fikk høre «O Helga Natt» på Fijiansk (heter det det?) og «I Wish you a Merry Christmas» på engelsk. Deretter ble jeg velsignet av korlederen og fortalt at det ville gå bra med meg. Godt å høre!

 

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.