Translate

Tuesday 23 April 2013

Krüger nasjonalpark, dag 1

Sitter på terrassen med en øl etter lunsjen og en giraff spaserer forbi 30-40 meter borte! Det er et lite søkk i terrenget her og der kom den, stoppet litt for å ta en matbit fra toppen av et tre og så spaserte den rolig videre. Et fantastisk syn! Det elektriske gjerdet som er rundt lodgen er festet i tuppen av terrassen min og utenfor der er det villmark. Regnet bøtter ned og det er halvannen time til første safari starter. Jeg kjørte fra porten ved inngangen av parken til hotellet, en tur som tar 20-30 minutter, og jeg så elefant, neshorn, krokodille, gnu, impala, vortesvin, sebra og gribber i et tre. Gribbene var i treet altså, ikke de andre dyrene... Utenom gribbene som satt et par hundre meter unna så var ingen av de andre dyrene mer enn 50 meter fra veien vi kjørte på. Vi måtte stadig stoppe eller kjøre sakte fordi det var dyr på veien. Det må være et utrolig dyreliv her. Jeg har nettopp kjøpt nytt kamera og jeg har ikke satt meg inn i det ennå så jeg brukte alternativet med grønn farge: Auto. Det var tydeligvis ikke så lurt for kamaraet syntes det var mye bedre å fokusere på noen gresstrå i forgrunnen enn det store neshornet i bakgrunnen. Det hjalp heller ikke at jeg måtte ta bildet fra passasjersetet og ut gjennom det andre vinduet mens sjåføren lente seg tilbake. Og han ville bare stoppe ved elefanten og neshornet. "You will got plenty of opertunities to take paictures".

Skarp elefant

Uskarp neshorn

Turen fra Bergen til Johannesburg var lang og det hjelper aldri på at det er dagflyging. 11 timer ombord i et fly når man ikke kan sove, er altfor lenge. Johannesburg var innhyllet i tordenvær og vi var badet i lys fra lyn hvert eneste sekund under landingen. 10 grader og regn var velkomsten i Afrika og det er vel omtrent som i Bergen på denne årstiden. Heldigvis var hotellet inne på flyplassen så jeg slapp å gå ut.
I morges var det rett på et nytt fly og så 45 minutter til Nelspruit flyplass utenfor
Krüger nasjonalpark. Der regnet det enda mer og sjåføren som hentet meg var redd han ikke kunne kjøre inn i parken med VW Poloen som han kjørte. Det viste seg at regnet stoppet da vi nærmet oss etter ca. halvannen time i bilen, så han kjørte meg helt inn. Jeg skulle bo på en lodge som heter Shawu, men det viste seg at jeg var den eneste gjesten der i dag så de spurte om jeg ikke heller ville bo på hovedlodgen som heter Shishangeni. Litt større forhold og så kunne jeg velge om jeg ville flytte i morgen eller bo her begge nettene. Jeg tar det som det kommer.
Etter å ha skiftet til mer bahagelige korte klær (ca. 16 grader her i regnet) så var det lunsj. Krokodille Carpaccio til forrett, Char Grilled Beef Rump til hovedrett og fersk frukt til desert. Det eletriske gjerdet holder nok ute de fleste dyrene, men ikke apene. En «velvet»-ape (heter det fløyelsape på norsk?) kom og stjal brødet mitt i et ubevoktet øyeblikk.


Velvet monkey

De eneste stedene  disse apene holdt til var rundt der det var folk og mat. Dvs. på hoteller og kafeen ved inngangen. Jeg så dem aldri ute i naturen.
Etter lunsj var det ned i hytten og slappe av litt før vi skal på safari rundt kl. 4. Og så kom giraffen:-) Samtidig tok regnværet meg igjen etter at jeg hadde fått et lite forsprang på det fra flyplassen og ned hit. Nå regner det så tett at jeg er usikker på hele safarien. Det er så mørkt selv om klokken bare er 3 at det nesten er utelukket å ta bilder uten blits. Og jeg har ikke god nok blits til å kunne bruke på avstand. Jeg får synkronere bildene med lyn. De er det nok av.


F***!! Nå lynte det rett ved meg og tordnet samtidig så det ristet i bakken. Fytti he**** for et smell! Skremte tydeligvis vannet av en ape i treet ved siden av meg og den begynte å skrike og løpe opp og ned i treet en stund før den roet seg ned og forsvant.
Telefonen ringte nå og det var Safarisjefen som ville fortelle meg at hvis ikke været bedret seg så ble sannsynligvis ettermiddagsturen kansellert. Jeg tror den blir kansellert for dette uværsområdet er gigantisk. Jeg er ikke sikker på at det vil bli safari i morgen tidlig heller.
De er så ukristelige her at de starter med å vekke deg kl. halv 6 om morgenen (natten) og så er det i bilen kl. 6 etter en kopp kaffe. Frokosten kommer heldigvis etterpå kl. 9. Jeg satser på et par gode GT i baren i stedet for safari i kveld, så får jeg heller ta det igjen. Etter alle dyrene jeg så på vei inn i dag så er jeg ikke redd for at jeg ikke skal få sett nok. Det eneste de ikke garanterer nærkontakt med er kattedyrene. De kan være litt vanskelig å komme seg inn på og dessuten kan de gjemme seg så man ikke ser dem i det hele tatt. Elefanter og giraffer har litt større problemer med å krype bak en busk enn det løver og leoparder har.
Rommet er bra. Det er en egen adskilt hytte. Svær himmelseng med myggnetting hele rundt (det er malariasessong ennå) i stuen/soverommet, et lite tekjøkken, bad med badekar med skyvedører ut til terassen så man kan sitte og se ut i villmarken eller, hvis du vil komme enda nærmere naturen, en utedusj. Det er peis her for de kalde årstidene og den er åpen i begge ender av veggen så du kan ha bål både i stuen og på badet. En liten sittegrupe og et lavt bord kledd i impalaskinn trekker ikke ned inntrykket.
Ellers er vi totalt isolert. Fordi det ligger midt i nasjonalparken så er det ikke strøm ut her så hotellet bruker eget agregat. Det er heller ikke internett siden det ikke er landlinje for telefonen. De har en PC i resepsjonen som har internett via satelitt, men ikke noe jeg kan sitte og surfe på. Jeg får gjøre som jeg gjorde på Fiji: kladde nå og så legge det ut på bloggen når jeg er tilbake i sivilisasjonen.
Treet ved siden av meg er fullt av aper. De går til og fra hele tiden og ser ned på meg når de passerer. Jeg tror jeg skal ha dørene lukket i natt...

En stund før middag gikk jeg opp i baren for en ettermiddagsdrink. GT i et 0,33 liters glass. Fortreffelig! Menyen i dag var løksuppe til forrett, filet av kudu til hovedrett og brownie til desert.

Kudu. Denne spiste jeg ikke og den er fotografert 2 dager etter at en i slekten ble fortært.

Maten ble skylt ned med noen glass sør-afrikansk rødvin og så en stor kopp svart kaffe til det de kalte for brownie. Når den er 5 cm høy og fluffy ville jeg ha kalt den for sjokoladekake, men den var, uansett navn, sinnsykt god. Da jeg signerte barregningen så jeg at det var 1 tonic og 2 gin på den og da jeg spurte om hvorfor siden jeg bare hadde hatt én GT så svarte han enkelt at "I gave you 2 shots with gin sir. It is better that way."
Det er ikke så mange gjester her; meg og en familie på 4 fra Østerrike. Det er 3-4 ganger så mange som jobber her så kanskje det er forklaringen på hvorfor det er så dyrt. Sikkert ikke det billigste stedet i området, men så er jeg ikke på safari så ofte heller så jeg skal ikke klage. De har en egen spa-avdeling og reklamerer med noe som de kaller for Swedish massage. Lurer på hva det er og om det er noe jeg også kan få i Strømstad. Sammen med kykklingklubbor og billig bacon.
Da jeg kom tilbake til rommet hadde noen vært her og redd opp. Myggnettingen var på plass rundt sengen, alle gardiner var trukket for og alle lysene var slått på. Hvis det er noen som er i et forhold som leser dette – dette må være noe nær den ultimate romantiske ferie :-) Kryper snart under dynen og leser litt før natten tar meg. Noe brøler og grynter rett utenfor. Tror det er vortesvin, men det er svarte natten så jeg ser ingenting. Kvir meg til wake up call kl. 05:30. Jeg får heller sove når jeg kommer hjem.

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.