Translate

Saturday 27 April 2013

Cape Town

Er i Sør-Afrika med jobben og etter Kruger er det jobb som gjelder frem til fredag ettermiddag. Så har jeg tatt meg noen ekstra dager fri i Cape Town frem til tirsdag kveld.

Jeg reiste fra Nelspruit flyplass utenfor Kruger til Johannesburg og sjekket inn på hotellet der. En kollega av meg kom senere på kvelden om mandagen fra Norge  og møtte meg på hotellet. Dagen etterpå var det møter med noen sør-afrikanske selskaper og så var det 2 timer med fly rett til Cape Town. Vi fikk ikke sett mye av Jo'Burg som den populært kalles, men jeg tror ikke det er så veldig mye å se her. En litt kjedelig, flat by som ligger på et platå 1800 meter over havet.
Tirsdagen ble det nye møter hele dagen, men det ble bare gjennomført ett møte onsdagen. Vi var da tilbake på hotellet kl. 1 og hadde tenkt oss opp på Table Mountain (Taffelberget). Før vi dro skulle kollega Atle Håvåg løpe. Han skrøt at han løp til en flott strand og brukte 50 minutter på turen. Jeg hadde klart det samme på 10 minutter i en taxi og da hadde jeg ikke engang trengt å dusje etterpå.
Table Mountain i solnedgang sett fra V&A Waterfront. Fjelltoppen til venstre heter Devil's Peak.

Vi fant en taxi og dro opp til nedre stasjon på kabelbanen. Det har vært kabelbane opp der i 80 år og den er rimelig skremmende. På kabelbanen opp til Ulriken er det master på veien, mens den opp til Table Mountain er ett strekk. Rett opp. Vognen er helt rund og gulvet roterer 360 grader på veien opp sånn at du ser helt rundt en gang på veien opp. Eller ned.

Snart oppe. Sponsored by Visa

Langt ned i lange kabler. Ikke for folk med høydeskrekk.

Table Mountain er 6 ganger eldre enn Himalaya og ble formet for over 600 millioner år siden under vann. I dag ligger toppen der 1085 meter over havet. Navnet har den selvfølgelig fått pga av at den er helt flat som et stuebord på toppen. I tillegg oppstår det ofte et meteorologisk fenomen over toppen som får skyer til å danne seg grunnet avkjøling over kanten og når luften ramler ned på andre siden ser det ut som om den er dekket av en duk (tablecloth). Været har vært så fint i de dagene vi har vært her at jeg har ennå ikke sett fenomenet.

Her ser dere den flate toppen av fjellet delvis skjult bak min kollega Atle Håvåg.
Jeg var bare nødt til å love at han skulle få bli med i bloggen min ellers hadde
han bare vært grinete og ikke tilsnakkendes resten av dagene.

Fjellet er en nasjonalpark og det finnes et utall sjeldne blomster der og noen rare dyr som heter Dassie eller Rock Hyrax. De ser ut som noen store marsvin eller som de er beskrevet – som noen feite harer uten de store ørene. Jeg ser ikke likheten for de har ikke de karakteristiske bakbena som harene har. Og disse dyrenes nærmeste slektininger er den afrikanske elefanten. Evolusjonen har tatt noen rare twister innimellom.

Dassie eller Rock Hyrax.

På den lille flaten på toppen fins det over 1460 forskjellige blomster og planter. Litt utenfor sesong nå så det var ikke mange av dem i blomst, men det sier litt om mangfoldet og er også en årsak til at Table Mountain er på listen til World Heritage Site. Table Mountain ble også valgt inn som en av de såkalte verdens "7 nye underverk".
Utsikten fra fjellet er helt utrolig. Det er ikke mer enn noen hundre meter bredt så du ser ned i alle retninger. Litt dis i horisonten hindret sikten litt, men det var ikke langt i fra at vi kunne se helt ned til Cape Point som er Afrikas sydligste punkt med Atlanterhavet på den ene siden og det Indiske hav på den andre siden. Skal se om jeg ikke kan få leid en motorsykkel en dag og tatt meg en tur ned der.

Utsikt sydover. Cape Point er like til venstre for det svarte fjellet i bakgrunnen, men det er skjult i disen.

Cape Town sett fra Table Mountain. Oppe til venstre skimtes Robben Island i disen og V&A Waterfront og hotellet vårt er øverst like til venstre for midten.

Det er ubegripelig hva de får til i andre land enn i Norge på sånne utposter og der man må betale astronomiske summer hjemme for mat og drikke så er det normale priser her oppe. Vi kjøpte hver vår øl (0,4 liter) sammen med verdens største pizzastykke og betalte ca. kr. 45,-  hver for det. Og ølet het Hansa!! Og der man får langtidslagret, inntørket ferdigstekt pizza på sånne steder i Norge så delte de her pizzaen opp når den var ustekt og så stekte de stykket ditt etter at du hadde bestilt det. 5 minutter etterpå hadde vi nystekt pizza og øl i solveggen. Ikke en liten bris engang var det på toppen og temperaturen lå like over 30 grader i skyggen. Vi satt i solen.

Hansaøl!!!!

Man kunne også velge mellom buffetmiddag og et utall andre retter og utvalget av vin var svært bra. Selgere av viner fra vingårdene hadde stand der oppe så vi fikk noen gratis smaksprøver. Én øl ble til flere og livet ble letter og lettere. Solen var på vei ned og vi ruslet bort for å ta en av de siste vognene ned like før halv 7. På vei ned fra fjellet duppet solen i havet og himmelen lyste opp hele fjellsiden i knall oransje. Vakkert!

På vei ned igjen i solnedgangen. Fjelltoppen midt på bildet heter Lion's head.
Nedre stasjon med dagens siste vogn på vei ned. Øvre stasjon er den lille prikken på kanten av fjellet til høyre.

Vi tok en ny taxi til hotellet som ligger like ved V&A Waterfront som er det historiske midtpunkt i Cape Towns havnestrøk. Her er det haugevis av restauranter og butikker, et akvarium og havnebasseng med båter. Fergen til Robben Island hvor Mandela satt i 20 år går også herfra. Det er et utrolig flott strøk som Aker Brygge ganger 5. Eller 10. Vi fikk med oss en kar fra Innovasjon Norge, Erik Wiken, som har arrangert oppholdet og møtene sammen med den norske ambassaden i Sør-Afrika, og spaserte ned for en middag på en av restaurantene som ligger ut mot vannet. Vi ville smake på typiske afrikanske spesialiteter og endte opp med et stort fat med kudu, springbok, impala, struts, vortesvin og pølse av gnu. Følget var en Shiraz fra vindistriktet Stellenbosch like øst for Cape Town.
Torsdag er stort sett besatt med møter, men fredagen håper vi at vi skal kunne avslutte i 1-2 tiden. Jeg får se hva vi får til i helgen og mandag og tirsdag og foreløpig har vi bare booket en vintur om søndagen. Det blir Erik og meg for Atle reiser hjem sent fredag.