Translate

Tuesday 30 April 2013

Vintur

Lørdag ble slappe av dag. Dro ned til V&A Waterfront og ruslet gjennom shoppingsenteret. Hadde jeg hatt svær koffert og ubegrenset vekt på flyet så hadde jeg nok kjøpt en del. Det er utrolig billig her og så har de noen utrolig tøffe ting. Jeg falt for noen puter i Springbok-skinn, men de skal jo passe inn med resten av interiøret. Med det som finnes av stil hjemme hos meg da...

Søndag var det vintur. Jeg ble plukket opp på hotellet kl. halv 9 av en minibuss og så dro vi til noen andre hoteller og plukket opp flere folk. Det var god plass i bussen dra vi dro for det var bare meg og Erik fra Innovasjon Norge, en enslig japaner og to eldre damer fra USA. Og det å skrive blogg om en vintur mangler én dimensjon, nemlig smak. Det er vel egentlig det alt går ut på. Men vi besøkte 3 av vindistriktene som omkranser Cape Town hvor de fleste og de største ligger øst og nordøst for byen. Det største distriktet heter Stellenbosch og er bare en liten time unna. Vi startet der på en vingård (vineyard) som heter Zevenwacht som er et konstruert ord på blanding av engelsk og afrikaans som betyr Seven Expectations. Vi smakte oss gjennom 4 viner og hadde en omvisning med forklaring av prosessen og en tur i kjelleren med alle eikefatene. Vinene her var egentlig ikke etter min smak, men jeg fikk prøvesmake en annen vin etterpå som jeg kjøpte med en flaske av.

 
En av mange rader med gjæringstanker. "Tingen" i forgrunnen nede til høyre er filtreringsenheten. Her filtreres vinen før de tappes for å få bort urenheter. Da fjernes også smak så det er bedre med litt bunnfall.

Her ligger vinen og godgjør seg rundt 6 måneder.

Så var det videre til vindistriktet Franschhoek hvor det var en stor koloni franskmenn som levde og som startet vinproduksjon for noen hundre år siden. Den vingården vi egentlig hadde tenkt å besøke ble valgt bort da guiden fikk beskjed om at det var en for for messe på området og at det hele ville bli litt kaos. Vi stoppet derfor på et, for guiden, nytt sted som heter Franschhoek Cellar hvor vi smakte på en serie viner i det øvre sjiktet. Vi kunne velge mellom å smake på 6 billige eller 3 dyre. Alle valgte de dyre. Jeg falt for en Chenin Blanc som var ufattelig god og kostet SAR 120,- som er ca. kr. 75,-. Jeg tok med en flaske av den også.

Prøvesmaking av "The Bellingham Collection" på Franschhoek Cellar. Hvis noen vil spytte ut så er det hva den hvite bøtten er til ...

Så var det lunsj i byen Franschhoek som er en liten by med stort sett en gate med butikker og restauranter. Rundt byen er det mye fjell og vi satt og spiste med utsikt rett mot fjellveggen der Arne Ness for noen år siden klatret opp og falt ned og gjorde Diana Ross til enke.

Her et sted klatret Arne Ness for site gang.

Etter lunsjen bar det videre til et nytt distrikt som heter Paarl. Paarl er afrikaans og Pearl er engelsk. Hvis noen fremdeles lurer på hva det betyr på norsk så er det perle. Det er et relativt lite distrikt, men den vingården som vi besøkte var stor og het Laborie. Før vi kom dit kjørte vi forbi (nei forresten, vi stoppet) det fengselet hvor Nelson Mandela satt de siste 18 månedene av fangeskapet sitt. Han ble flyttet fra Robben Island til dette fengselet midt i et vakkert vindistrikt og hadde et hus for seg selv inne på området. Jeg så faktisk en film for noen måneder siden som heter "Endgame" med William Hurt i hovedrollenom som handlet om dette. Deler av filmen er om Mandela i dette fengselet og hvis jeg ikke tar feil så er i hvertfall inngangen til fengselet med i filmen. Må se den om igjen og se om det stemmer. Om også huset til Mandela inne i fengselet er der de filmet er mer tvilsomt da det fremdeles er fengsel her. En svært interessant film om de siste dager med apartheid for dem som vil se og lære. Den finnes sikkert på The Pirat Bay.

"Long Walk to freedom"-statuen av en stor, stor mann da han ble løslatt i 1990. Utenfor
"Groot Drakenstein Prison" midt i Paarl vindistrikt.

Store ord fra en stor, stor mann.

Laborie var et bra sted. Jeg elsker sånne hjemmesider (følg linken på navnet) som omhandler alkohol. Man skal bekrefte at man er 18 år ved å skrive inn datoen man er født. Er det bare meg som ser en svakhet ved dette systemet?
Hun som serverte oss var både sjarmerende og flink og det var gode viner. Helt til slutt fikk vi en brandy i glasset og det er den beste brandy jeg noen sinne har smakt. Den var kåret til "Verdens beste brandy" i et magasin og uten at jeg har smakt alle så kan jeg i hvert fall bekrefte at den var god. Den kom i ½ liters flasker og jeg kjøpte 2. Hver flaske kostet SAR 150,- som er litt under hundrelappen.


Før prøvesmaking
Her prøver hun å fortelle oss hva
vi skal kjenne etter.
























Landskapet rundt Cape Town er flott. Store sletter hvor fjellene reiser seg opp i bakgrunnen, typisk som på bildet lenger oppe fra Franschoek. Det var dette Mandele snakket om i sine ord over. "I have taken a moment here to rest, to steal a view of the glorious vista that surrounds me."

Dagens etappe sånn ca. F er hotellet mitt. B er Stellenbosch, C er Franschoek, D er statuen av Mandele og fengselet og E er Laborie vingård. Litt mer på kryss og tvers kjørte vi nok, men hoderuten er her.
Jeg ble sluppet av utenfor hotellet litt over 5 og hadde nesten ikke promille i blodet. Altfor små glass. Jeg hadde prøvesmakt meg gjennom 12 viner og en brandy og til min forskrekkelse så observerte jeg flere ganger at damene fra USA og japaneren tømte rester av glassene sine i en bøtte som stod på bordet. Alkoholmisbruk!
For å rette opp i ballansen i blodet mitt så dro jeg ned til V&A (Victoria & Alfred) Waterfront for noe mat og drikke. Jeg satte meg inn på en restaurant nær inngangen til området som hadde levende musikk. De hadde også hummer på salg for SAR 170,- (kr. 110,-) for 500 gram og østers til SAR 15,- pr. stk. 8 østers til forrett og hummer til hovedrett og en fantastisk dessert som het Cape apricot sponge cake. Musserende til østersen, hvitvin til hummeren og kaffe til desserten. Og et par øl i baren før sengen.

I morgen mandag skal jeg til Cape Point og Cape of Good Hope helt sør på Kapplandet. Jeg har bestilt en Harley Davidson og skal plukke den opp i en forstad til Cape Town som heter Camps Bay. De leier ut på timebasis og den koster ca. kr. 100,- pr. time. Litt søvn først så blir alt så mye bedre.

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.