Translate

Wednesday 24 April 2013

Krüger nasjonalpark, dag 2

Jeg tok heldigvis feil om at uværet ville holde seg til dagen etter. I grålysningen var vi i bilen og skydekket var begynt å sprekke opp. Det var kjølig i luften og glidlåsen på jakken var dratt helt opp til haken.
Morgenstemning i Krugerparken
Vi kjørte ganske lenge uten å se noe som helst og vår sjåfør og guide, rangeren Dixon, sa at uværet nok hadde skremt dyrene og da holdt de seg mer i skjul. Dessuten hadde regnet gjort at vi måtte holde oss til stier og veier. Å kjøre inn i bushen måtte vente til det tørket opp. Etter hvert stod solen opp og skyene forsvant mer og mer. Det eneste vi så var fugler; gribber, ørner, en kingfisher og noen andre (for meg) ubestemmelige fuglearter. Og impalaer. De er det så mange av at ingen bryr seg. Etter hvert begynte det å dukke opp andre ting på 4 bein. En flokk med giraffer beitet i veikanten og da vi stoppe 10 meter fra dem så reagerte de ikke engang. De bare fortsatte å spise og luske rundt som om de var helt alene.
Kanskje det blir frokost snart...

Impala og en flokk med gnuer.


En liten ørnunge i et tre.
En giraff

Og en til...

Etter en stund var det en i bilen som skimtet en hyene mellom noen busker ca. 100 meter unna. Dixon gav da gass og spant av gårde som om vi hadde noe etter oss. Jeg begynte å lure på om hyener er farlige å komme nær, men så plutselig vrengte han bilen inn på et tråkk og vi kjørte rundt og tilbake igjen mot hyenen. Og der kom den plutselig luntene rett mot oss. Sjåføren stoppet bilen og slo av motoren og hyenen travet rett foran den. Trenger ikke veldig stor telelinse for å ta bilder av mange av dyrene her.


Hyene. Den kom luskende gjennom gresset rett mot oss og passerte bilen mindre en meter foran oss.
Den gadd knapt nok å se på oss to ganger.
Vi kjørte videre og fotograferte gnuer, flere impalaer, vortesvin, gribber og ørner. Det nærmeste vi kom et kattedyr var spor i sølen fra en leopard som hadde passert i løpet av natten.

Det nærmeste vi kom en leopard i dag; spor i sølen.
Etterpå var det frokost. Müslie med youghurt, omelett, toast og fersk frukt på spyd. Og masse rare ting som engelskmenn har funnet opp at man kan spise tidlig om morgenen – pølser, sopp, bønner i tomat, stekte poteter og tomater. Ingenting en engelskmann har funnet opp av mat er verd å spise. Etter frokost så skjer det ikke så veldig mye før lunsj og en ny safaritur rundt kl. 4. Jeg synes det er sent siden solen går ned klokken halv 6, men jeg får se hva som skjer. På vei mot rommet skremte jeg opp et villsvin, eller kanskje det var et vortesvin. Jeg er usikker på forskjellen for begge har hoggtenner, men jeg tror villsvin er større enn vortesvin. I så fall var det et vortesvin. Uansett så var det innenfor sperringene og ca. 20 meter fra rommet mitt. Jeg sa i fra til en av de ansatte som jeg traff på og han bare smilte og sa at griser ofte kommer inn og det gjør impalaer også. Hvis en impala kommer forbi gjerdet, hva da med løver? De er ikke så mye større de... Nok en grunn til å sove med dørene lukket.
Denne krabaten fant jeg innenfor gjerdet reundt lodgen ca. 20 meter fra hytten min.
Med de hoggtennene er ikke det noen jeg har lyst å få besøk av på rommet.
 
Til lunsjen kom det et lass med italienere. 14 stykker! BUONGIORNO! Italienere snakker konstant med CapsLock på og for å være helt sikker på at også de døve får med seg hva de sier så bruker de hele kroppen å snakke med i tillegg. Det er som en flokk med oppmerksomhetssyke barn som roper SE PÅ MEG! SE PÅ MEG! Og her som var så stille og fredelig.

Mitt lille krypinn.
Kl. er halv 4 og det er snart på tide og oppsøke resepsjonen for en ny safari. Håper på mere hell og lykke nå. Jeg så flere dyr på de 20-30 minuttene da jeg kom inn i parken første dagen enn jeg så i løpet av en 3 timers safari i dag morges.

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.