Translate

Thursday 17 January 2013

Sydney til Kangaroo Valley

Jeg kom sent mandag kveld til Sydney og rakk knapt en øl før pubene stengte for kvelden. Jeg skulle ha en dag i Sydney før jeg hentet ut motorsykkelen onsdagen. Tirsdagen gikk med til å besøke gamle tomter fra 9 år tilbake da jeg var her sammen med familien. Sydney er en utrolig fin by, en av de fineste byene jeg vet om. Særlig området rundt havnen er fantastisk og det er en del kystbyer i Norge som burde lært litt av denne byen om hvordan ting kan gjøres og bygges. Jeg spaserte forbi operahuset og tilbake til sentrum gjennom den botaniske hagen. Vakkert! Stoppe på en fortauskafe og ta en øl eller en kaffe, spise et lett måltid og spasere videre. Jeg lever i feilt land – jeg burde ha bodd i et land som har palmer i gatene. 

Operahuset i Sydney. Vanligvis er det fotografert fra sjøsiden, men her er det tatt fra den botaniske hage. Venstre del er konsertsalen og operaen, mens den høyre er teaterscene. 

Jeg var innom noen butikker og shoppet litt, et 3D videokamera og en australsk bushhat. Vet ikke hva jeg skal bruke noen av tingene til, men 3D-kameraet var utrolig kult da
J Kan se 3D på skjermen uten briller når jeg filmer. Aner ikke hvordan de får det til, men det er tøft. Og kanskje jeg kan bruke hatten en gang jeg er ute og fisker. Laget av kenguruskinn, vanntett og har solfaktor 50+ (??). Og den kan brettes sammen i kofferten og så får den formen tilbake når den pakkes opp igjen. Tror jeg skal starte en moteblogg...
Sushi til kvelds og rett i seng. Australia er dyrt, men sushi er halv pris av Norge. God er den også.


Grytidlig opp for å hente motorsykkelen. Depoet var et stykke unna sentrum så jeg tok en taxi ut: 183 Parramatta Road. Stoppet på slaget kl. 9 utenfor nr. 183, betalte sjåføren og gikk inn. Der var det ingen motorsykkel å finne. Ruslet litt rundt og leitet etter noen og fant en butikk med en oppegående kar som hadde PC og Google. Han kunne fortelle meg at Parramatta Road er mange mil lang og går gjennom flere bydeler. Og hver gang den kommer inn i en ny bydel så starter de husnummereringen på 1 igjen. Så det var mange nr. 183 i den gaten. Morons! Fikk tak i en ny taxi og kom endelig frem en time etter avtalt tid.
Turen er sydd sammen av en turoperatør som heter Bikeroundoz
 og de skreddersyr turen for deg. Jeg oppga dato, startsted, stoppsted, hvilken sykkel jeg ville ha og hvor mange dager. Så bestilte de hotell, la opp ruten så det passet med dagene og distansen, sendte meg rutebeskrivelse og kart samt et 30 siders dokument som beskiver hele turen med severdigheter, stoppesteder etc. Bare å sette seg på sykkelen og kjøre. 

Første etappe var fra Sydney til Kangaroo Valley. Turen gikk nedover kysten med utsikt over havet og så inn i Kangaroo Valley etter ca. 20 mil. Kjøringen var nok litt rusten i begynnelsen og jeg kjørte litt stivt, men etterhvert kom det seg og det ble litt mer flyt. Jeg endte opp på Tall Trees Bed & Breakfast som er et gigantisk etablissement med to gjesterom. 10 minutters spasertur inn til landsbyen Kangoroo Valley som var temmelig nøyaktig 150 meter lang. På de meterene var det en politistasjon (bygget i 1904), en kirke, to skoler, tre overnattingsplasser og fire kafeer/restauranter. Pluss noen hage- og suvenirbutikker. Og en pub! Etter mange timer på sykkelen i 32 grader (termometer på dashbordet) er det utrolig hvor tørst en blir. Det hjelper ikke mye at jeg har motorsykkeljakke, helhjelm og hansker på. Vurderer å droppe jakken hvis værmeldingen slår til – det er meldt over 40 grader på fredag. Hadde jeg kunnet så hadde jeg kjørt i kortbukse, sandaler og t-skjorte. Nedover langs kysten var det mye kjedelig vei med mye motorvei, men i det jeg svingte av fra kysten mot hotellet så begynte det å svinge og motorsykkel er det rette kjøretøyet her. Inne på pissoaret på pubben (??!!) hang det 4 sånne plakater:

Tydeligvis ikke bare jeg som kjører motorsykkel her. Men på pissoaret på en pub? Hvor ble det av «don’t drink and drive»? Gjelder det ikke her?
Politistasjonen i Kangaroo Valley. Fra 1904 og tydeligvis tidligere rettssal. Ikke store bygningen. Hele landsbyen var et levende museeum. De var veldig stolte av de gamle bygningene. 

Hver dag lærer jeg noe nytt og det er det fine med livet. Dagens lærdom er:

·         Pelikaner er morsomme når de skal lande. De har for stor fart så de løper bortover vannet for å bremse ned, men som oftest klarer de ikke å løpe fort nok og da går de rett på trynetJ

·         Å finne en skygge for en pause når solen står rett opp er vanskelig.

·         Det fins setevarmer på sykkelen. Og varme i håndtakene på styret. Jeg elsker å trykke på ting så jeg slo dem på og av. Trodde jeg. Da det begynte å røyke av buksebaken og jeg ikke å klarte å holde i styret lenger var det på tide å stoppe – fort! Ett trykk var på, lav varme. To trykk var høy varme. Tre trykk var av igjen. Kjekt en kald høstdag i Norge, men ikke fullt så kjekt i 32 grader. 

·         Sykkelen har elektrisk vindskjerm. Når det blåser ekstra mye på motorveiene så kan jeg heve den ved å trykke på en knapp. Og når det går langsommere så senker jeg den igjen for mer vind. Sånt er utrolig gøy! Kunne trykket opp og ned hele dagenJ

·         iPhone-skjermen reagerer ikke hvis man har på seg motorsykkelhansker. Det hjelper ikke å trykke leeenge og hardt eller tappe gjentatte ganger på ikonet. 

·         I Europa så hilser alle som kjører MC på hverandre. Det gjør de ikke her. Jeg har en teori om hvorfor; i Europa kjører vi på riktig side av veien og kan holde gassen med ene hånden og hilse med den andre. Her må man slippe gassen for å hilse og det går jo ikke. Kan jo vifte noe voldsomt med den venstre hånden over hodet, men det ser litt teit ut kanskje. 

·         Tastaturet på PC’en virker selv om jeg helte øl over det (foreløpig).
Ferdig landete pelikaner. 

I morgen er det videre mot Blue Mountains. Jeg har ett lite problem; jeg fikk beskjed om at jeg måtte skrive ut veibeskrivelsen hjemme før jeg dro og det gjorde jeg, men av en eller annen grunn har jeg ikke fått med meg dag 2. Så jeg aner ikke hvor jeg skal kjøre. Ikke mye internett her; jeg har ikke engang 3G nedi denne dalen. Jeg oppdaterte Facebook på mobilen og det tok 8 minutter! Når jeg sjekker mobilen nå så har jeg faktisk ikke forbindelse i det hele tatt...
Jeg har ruten på en minnepinne så jeg får se om jeg kan få tilgang til en pc som er tilkoblet en skriver en gang i morgen formiddag. Og så får jeg sende av gårde dette når jeg en gang kommer på nett igjen. Stay cool! Her er det varmtJ

No comments:

Post a Comment

Skriv gjerne en kommentar, ris eller ros, begge deler er like ønsket ;)
Please write a comment if you like the post or not. All feedback are welcome.